TIEDOTE: Suomen Palestiina-verkosto Sumudille Naisasialiitto Unionin tasa-arvopalkinto, elämäntyöpalkinto Tarja Haloselle

Naisasialiitto Unioni on päättänyt nimetä Suomen Palestiina-verkosto Sumudin Vuoden Lyytiksi. Arvonimi myönnetään vuosittain tunnustukseksi ansiokkaasta tasa-arvotyöstä. Lisäksi Unioni myöntää elämäntyöpalkinnon presidentti Tarja Haloselle.

Suomen Palestiina-verkosto Sumud on nimetty Vuoden Lyytiksi. Naisasialiitto Unioni myöntää tunnustuksen vuosittain ansiokkaasta tasa-arvotyöstä. Vuoden Lyyti palkittiin jo 26. kerran.

Sumud oli yleisöäänestyksen suosikki. Moni heitä äänestänyt perusteli valintaansa mm. sillä, että Sumud tekee työtään palestiinalaisten oikeuksien puolesta ja apartheidin purkamiseksi moniperusteisen syrjinnän huomioon ottaen.

”Tässä maailmantilanteessa feministit eivät voi katsoa sivusta Israrelin Gazassa toteuttamaa kansanmurhaa. Sumud on tuonut rohkeasti yhteen ihmisiä vaikuttamaan vaikeassa tilanteessa. He jatkavat sitä työtä, mitä feministit ovat tehneet vuosikymmeniä: eri kamppailut yhteen sitovaa työtä sorron ja syrjinnän poistamiseksi maailmasta”, kertoo Merit Hietanen, Unionin varapuheenjohtaja.

“Israelin Palestiinaan ja palestiinalaisiin kohdistamassa sorrossa risteävät useat valtarakenteet kuten rasismi, kolonialismi ja patriarkaatti. Palestiinan kysymys on siis feministinen kysymys: kansanmurhan, apartheidin ja kolonialismin vastustaminen kysyy aktiivista feminististä solidaarisuutta”, Sumudista kerrotaan.

Ehdokkaina palkinnon saajiksi olivat Sumudin lisäksi malli ja ihmisoikeusaktivisti Aja Daffeh, toimittaja Ida Erämaa, kaupunkisaamelainen toimittaja ja aktivisti Emmi Nuorgam, tutkija, taiteilija ja feministi Saara Särmä, artistituottaja Maiju Talvisto sekä taiteilija ja aktivisti Riina Tanskanen.

Naisasialiitto Unionin hallitus päätti myöntää Vuoden Lyyti -arvonimen yhteydessä myös elämäntyöpalkinnon. Elämäntyöpalkinnolla Unioni haluaa kiinnittää huomiota pitkäjänteisen tasa-arvotyön tärkeyteen. Palkinnon saa 80 vuotta täyttänyt presidentti Tarja Halonen, joka on vuosikymmeniä raivannut tietä tasa-arvolle, yhdenvertaisuudelle ja rauhan ylläpitämiseksi Suomessa.

Naisasialiitto Unioni nimittää Vuoden Lyytin Unionin edesmenneen aktiivin ja tasa-arvoasiain neuvottelukunnan pitkäaikaisen pääsihteerin Eeva-Liisa Tuomisen eli Lyytin muistoksi.

Palkinnon ovat aikaisemmin saaneet muun muassa saamelaisaktivisti Petra Laiti, Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen, ministeri Elisabeth Rehn, Ruskeat Tytöt Media, ja muusikko Paula Vesala.

Kuva Sumudista täällä. Kuvaaja Nora Sayyad.

Lisätiedot:

Naisasialiitto Unionin varapuheenjohtaja Merit Hietanen